Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X61320120801Ibn Eshaqs Methodology in Writing theProphetic Biographyمنَهجّية إبن إسحاق في تدَوين السّيرة النبوّية17461604ENDr.Nidhal Muauaid MalallahPro.Riadh H.HadiJournal Article20120801Studying the scientific procedures of the muslim schalars who have written about reorophetic biography , is considered one of the important issues in scientific research. For , it givesfor the researcher and the studiers the ability to understand the style which that scholar or the historian has followed in writing the prophetic biography. Among the most prominent scholars is Ibn Isihaq who has preserved for us the prophetic biography in his book Biography of the Invasions.
This study comes to shed light on his procedure in writing the prophetic biography.إن دراسة المناهج العلمية لعلماء المسلمين من الذين كتبوا في السيرة النبوية تعد من المسائل المهمة في البحث العلمي لأنها تعطي للباحث والدارس القدرة على فهم الأسلوب الذي سلكه ذاك العالم أو المؤرخ في كتابته للسيرة النبوية .ومن ابرز هؤلاء العلماء الأفاضل محمد ابن إسحاق الذي حفظ لنا السيرة النبوية في كتابه السير و المغازي.تأتي هذه الدراسة لتسليط الضوء على منهجه في كتابته للسيرة النبوية. Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X61320120801Inheritance according to the tribal Tradition in Pre-Islamic Time of the Prophetالإرث في العرف القبلي قبيل الإسلام وعصر الرسالة7510161850ENAsst.Prof.Dr.Ibrahim.M.AliJournal Article20120801Inheritance has occupied a prominent aspect among the pre-Islamic Arabs. The distribution of inheritance differed between urban and rural communities . In urban communities m inheritance was distributed according to the laws that represent the authorities' point of view exemplified in the codes that were established in Mesopotamia like of : ( Ur-Nammu's code, Laws of Eshnunna, and code of Hammurabi ).
The rural community from the other hand distributed the inheritance according to the tribal norms and traditions . This method of distributed in the tribal community even when it adversely effected the life of certain segments in the community The status however changed with the advent of Islam that organized the system of inheritance according to fixed and accepted basis ensuring the rights of everyone of the inheritors without discrimination.شغل الإرث جانباً مهماً من حياة العرب قبيل الإسلام ، وكان توزيعه يختلف ما بين المجتمع الحضري والمجتمع البدوي ، ففي المجتمع الحضري كان الإرث يوزع على وفق قانون يمثل وجهه نظر الدولة كالتشريعات التي صدرت في وادي الرافدين مثل : أور – نمو، واشنونا ، وحمورابي . اما في المجتمع البدوي فانه يتم على وفق الأعراف والتقاليد القبلية . وكان مقبولاً في المجتمع القبلي على الرغم مما يلحقه من أضرار في حياة بعض شرائح المجتمع ، وظل كذلك حتى مجي الإسلام الذي حدده ونظم توزيعه على وفق أسس ثابتة ومقبولة ، وضمن للجميع الحق في التركة دون تمييز . Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X61320120801Episodes from Moses story ( Peace Be Upon Him ) in The Glorious Quran : "A Stylistic Study "مشاهد من قصة موسى – عليه السلام – في القرآن الكريم – دراسة أسلوبية –10214061851ENAsst.Prof.Dr.Nabhan. H. Al-SaadonDr.Yousif. S. Al-TahanJournal Article20120801The stylistic analysis of the Quranic stories is categorized by the unequivocal features that give the narrated sequences magnificent and clarity .This emanates from the artistic expression and the coherent and the cohesive structure with which the Glorious Quran is characterized. Since the aesthetes of a text is unveiled by the stylistic study according to different levels of expressions, the research sets out to study the story of Moses ( Peace Be Upon Him ) stylistically , because it has always been described as the most recurrent verse in the Quran. As such , it needs varied contexts and renewed styles of expressions.
The research consist of an introduction and three sections. The introduction contains a list of the artistic objective features of the Moses 's story ( Peace Be Upon Him ) in the Glorious Quran .Then , the perspective and trend of stylistic have been identified .Each of the sections is dedicated to handling one of the stylistic levels. Hence, the first section is devoted to studying the ( Semantic level ),i.e., the semantic study of the utterances and the figures of speech thereof . Whereas , section two is for studying the ( Structural level ) of verbs and sentences. Finally , the third section sets out to study the ( Rhythmical level ) in terms of the narrative sequences and the sound rhythms.يتميز أسلوب القصة القرآنية بخصائص جلية تعطي للنسق القصصي روعة ووضوحاً. ويأتي هذا من خلال التعبير الفني والبنيان المتماسك المتناسق الذي يتميز به القرآن الكريم؛ وبما ان الدراسة الأسلوبية تكشف عن جماليات النص على وفق مستويات عدة من التعبير، لذا جاء هذا البحث ليدرس قصة موسى () دراسة أسلوبية بوصفها أكثر قصة من قصص القرآن الكريم تكررت على مستوى السور مما يستدعي سياقات متعددة وأساليب متعددة في التعبير. قام البحث على مدخل وثلاثة مباحث. تضمن المدخل بيان الخصائص الموضوعية الفنية لقصة موسى () في القرآن الكريم. ومن ثم تحديد مفهوم الأسلوبية واتجاهاتها. وخص كل مبحث من المباحث الثلاثة بمستوى من مستويات الدرس الأسلوبي، فجاء المبحث الأول لدراسة (المستوى الدلالي) من حيث دلالة الألفاظ ودلالة الصور. في حين خص المبحث الثاني بدراسة (المستوى التركيبي) من حيث الأفعال والجمل. اما المبحث الثالث فتضمن دراسة (المستوى الإيقاعي) من حيث الإيقاع القصصي والإيقاع الصوتي. Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X61320120801The Father's Absent and it's Effect on the Marriage contract- A study Doctrine Comparison -غَيبة الولي وأثرها في عقد النكاح ـ دراسة فقهية مقارنة ـ14116961852ENDr. Feras Saadoon FadelJournal Article20120801Marriage is legislated to be a relationship and an affinity among human beings and certain rules are legislated for being hold and abrogated. There are also certain conditions for the marriage the important of which is a sane guardian who knows the good people and marriage benefits; otherwise the marriage will be false.
In case the guardian is absent due to travel or something else, will the marriage be false? Or everything will be according to a judged legislative adjustment?
The study mainly deals with the absence and its rules and legislative actions that bring on marriage in case the guardian is absent according to certain legislative conditions.
The study is divided into an introduction explaining the reason behind selecting this subject and three sections. Section one is an introductory section; section two states absence rules and section three deals with impact of guardian absence in marriage and explaining the resulting rules. The study concludes with the main results derived.النكاح مما أحكمه الله شرعا وتنظيما وجعله صلة بين بني آدم وسببا للقربى بينهم ورتب لعقده وفسخه أحكاما معلومة ، ولأهميته فقد اعتنى الشارع به اعتناء بالـغا فجعل له شروطا من أهمها أن يكون بولي بالغ عاقل يعرف الكفؤ من الناس ومصالح النكاح وإلا كان النكاح باطلا بغير ولي . فان غاب الولي بسفر أو نحوه فهل يتعطل النكاح على ما فيه من مصالح ؟ أم تسير الأمور وفق تكييف شرعي محكم ؟ لقد جاء هذا البحث ليقف على حقيقة الغيبة المعتبرة والأحكام المترتبة عليها والمعالجات الشرعية التي تمضي بعقد النكاح من غير توقف في حالة غيبة الولي وفق ضوابط شرعية محددة . تضمن البحث مقدمة أفصحت عن سبب اختيار الموضوع وطريقة البحث فيه ، وثلاثة مطالب : الأول منها توطئة للبحث ، والثاني بيان لأنواع الغَيبة ، والثالث تفصيل لأثر غَيبة الولي في عقد النكاح مع بيان الأحكام المترتبة على ذلك ، وخاتمة تضمنت أهم النتائج التي خرج بها البحث . Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X61320120801Al- Sahabi s saying from Al- Sunna between Al- Waqf and Al- Rafaaقول الصحابي من السنة بين الوقف والرفع17019861854ENDr.Ibrahiem Saleh MahmoodJournal Article20120801Has begun to research the definitions of the terms contained in the title, a suspension and lift. Showed that lifting what is explicit and what is notional, and then embarked on a statement of the scholars who say after this formula suspended on the companion, and he does not judge her lifted never have offered their words and their evidence and arguments in support of their doctrine this. and then touched on the important issue in this matter solely with theme independent of the opinion of Imam Shafi'i Allah's mercy in this case and that the different transport him, he recalled some of it he saw the stay and stated others that he saw Z lifting, I have to single out this section to clarify to say Shafei and the correct statement and that his right to his opinion, as it represents God's mercy and the weight of the weight in suchmatters.
Then completed the final researches detective who was lifted up from the share of those who say that to consider of this formula was raised and that the suspended sentence for using rude their evidence in the adoption of their beliefs, with what has been mentioned of the responses to the evidence and the statements of most among mankind. The finished research conclusion included the most important findings of this study.ابتدأت بحثي هذا بتعريفات للمصطلحات الواردة في العنوان، وهي الوقف والرفع .وبينت أن من الرفع ما هو صريح وما هو حكمي ، ثم شرعت في بيان مذاهب العلماء القائلين بعد هذه الصيغة موقوفة على الصحابي ،وانه لا يحكم لها بالرفع مطلقا وقد عرضت أقوالهم وأدلتهم وحججهم الداعمة لمذهبهم هذا .وبعد ذلك تطرقت لمسألة مهمة في هذا الموضوع مفردا لها مبحثا مستقلا وهي رأي الأمام الشافعي رحمه الله في هذه القضية وذلك لاختلاف النقل عنه ،فذكر البعض عنه انه يرى الوقف وذكر غيرهم انه يرى الرفع ،فأفردت لها هذا المبحث لاستيضاح القول الصحيح عن الشافعي وبيان رأيه الحق وذلك لما يمثله رأيه رحمه الله من ثقل ووزن في مثل هذه المسائل. ثم استكملت هذه المباحث بالمبحث الأخير الذي كان من نصيب القائلين بالرفع وعد هذه الصيغة مرفوعة حكما وان كانت موقوفة لفظا مستعينا بحججهم وأدلتهم في إقرار مذهبهم ،مع ما ذكروه من ردود على أدلة وأقوال مخالفيهم . وقد أنهيت البحث بخاتمة تضمنت أهم النتائج التي انتهت إليها هذه الدراسة. Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X61320120801The Beauty of The Engineering Poetryجمالية القصيدة الهندسية بين الواقع والطموح - دراسة استقرائية وتطبيقية-19925561858ENAs.Le.Fadhil Younis HosainJournal Article20120801The Arabic engineering poetry is not now wanted , being buried in Arabic literature, can hardly Researcher gains control over who has the knowledge or informed by, those who were behind the reasons for selecting the researcher Of the subject and its reasons, perhaps the students learn about some of their issues through this small search which the hands of the reader .. It is known that the route taken by the researcher is thorny and recondite Sources almost Non-existent, and studies did not address it - to the knowledge of the researcher. not from afar or from nearby Except bits here and there, shower amateur breasts or between the lines .. After all it was difficult and painstaking work, and time goes on but does not work hard but Selves .. In spite of all of the hope has been achieved as a researcher paid on crops that Blessed to fruition today with the permission of Lord, it was complete the search as much as it is to be in The first two sections, the study and collection of sundries lines strewn between the lines, and the second was Application of what has been reached through the first section; where the researcher poem Engineering un precedent to never under any conditions in the second section - and on the extent Science research. Those organized by the poem is not uncommon and typically, but will find The reader the truth of what claims a researcher at the section in question.. were input between Introduction and conclusion which followed proved to sources.إن الشعر الهندسي قليل من يلتمسه، لكونه في أدبنا العربي مطمورا،ولا يكاد الباحث يظفر بمن له به علم أو اطلاع ،تلك كانت من وراء أسباب اختيار الباحث لهذا الموضوع ومبرراته ، فلعل طلبة العلم يطلعون على بعض قضاياه من خلال البحيث الذي بين يدي القارئ الكريم..ومعلوم أن الطريق الذي سلكه الباحث شائك وعويص ؛ فالمصادر تكاد تكون معدومة،والدراسات لم تتطرق إليها – على حد علم الباحث- لا من بعيد ولا من قريب اللهم إلا نتفاً هنا وهناك مما نثره الهواة بين السطور أو الصدور..لذلك كله كان الأمر عسيراً والعمل مضنياً،والوقت يمضي لكن لا يجدي نفعا إلا بشق الأنفس..وعلى الرغم من كل ما ذكر فقد تحقق أمل الباحث إذ آتت تلك الزروع المباركة أُكُلَها اليوم بإذن ربها،إذ تم إكمال البحث كما قدر له أن يكون في مبحثين أولهما دراسة وجمع لأشتات الأبيات المنثورة بين السطور،والثاني كان تطبيقا لما تم التوصل إليه من خلال المبحث الأول؛حيث وضع الباحث قصيدته الهندسية التي لم يسبق إليها بحال من الأحوال في المبحث الثاني-وذلك على حد علم الباحث-..تلك القصيدة التي نظمها على غير المـألوف Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X61320120801Quietness and Tranquility in the Noble Quran A Semantic Studyالسكينة والطمأنينة في القرآن الكريم- دراسة دلالية –25629161860ENAs.Le. Salah Alden Saleem MohammadJournal Article20120801The research tries to determine the denotation of "السكينة", "Quietness" and "الطمأنينة", "Tranquility" utterances through the context of the Noble Quran. The research shows that Allah, Praised and Exalted, added "السكينة" to Himself in three locations in the Quran, and that it has connected with the verb "أنزَلَ" in five locations. It has also revealed in time of war and hardship. The research shows that "الطمأنينة" comes in different forms in the Quran in thirteen locations denoting non turbulence. The research determines the denotation of the utterances referring to "السكينة" and "الطمأنينة", such as "الإخبات", "to be humble", "الهَون", "modesty", and "الوقار", "dignity". The research has shown that the Quranic utterances have special and particular denotations, being put, by the Omnipotent, in their precise locations, and that each word brings forward a new meaning.يهدف البحث إلى تحديد دلالة السكينة والطمأنينة من خلال سياق آي الذكر الحكيم ، وبين البحث أن الله سبحانه وتعالى أضاف السكينة إلى ذاته في ثلاثة مواضع وأن السكينة اقترنت بالفعل ( أنزل ) في خمسة مواضع وأنها نزلت في أوقات الحرب والشدّة ، وأوضح البحث أن لفظة الطمأنينة وردت في الكتاب العزيز بصيغ مختلفة في ثلاثة عشر موضعا ً تدل على عدم الاضطراب . وحدّد البحث دلالة الألفاظ الدالة على السكينـة والطمأنينـة مثل ( الاخبات ) ( الهَون ) ( الوقار ) وبين أن اللفظة في القرآن الكريم تأتي بدلالات خاصة ومعينة وموضوعة بدقه في موضعها وكل كلمة تحمل إليك معنى جديدا .