Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X51020111228al imam al anmaty and his doctrine opinions doctrine studying comparisonالإمام الأنماطي وآراؤه الفقهية- دراسة فقهية مقارنة -14040112ENFeras Sadoon FadelJournal Article20111201ABSTRACT
Imam Abu Al Qasim Othman bin Saeed bin Bashar Al Anmati Al Baghdadi Al shafiee is one of the most notable Shafiee Scholars .He was borne in Baghdad where he studied then travelled to Egypt where Imam Al shafiee setteled till his death . He was taught by Al shafiee two students Al Muzni and Al Muradi . He had a great role in publicizing Fiqh Al shafiee in Baghdad after his return where he became one of the great scholars . Many scholars were taught by him like Ibn Sureij , Al Istakhri , Ibn Kheeran and Abi Hafes bin AlWakeel. Imam Al Anmati was experienced in Hadith and Imam Ibn Khuzeimawastaughtbyhim.AlAnmatidiedinShawalin228AHinBaghdad. This study is a bioghraphy of this Imam and examines his Fiqh viewscomparatively.ملخص البحث الإمام أبو القاسم عثمان بن سعيد بن بشار الانماطي البغدادي الشافعي ، من كبار فقهاء الشافعية ، ولد في بغداد وفيها نشأ طالبا للعلم ثم رحل إلى مصر التي استقر فيها الإمام الشافعي حتى وفاته فيها وتفقه على تلميذي الشافعي المزني والمرادي فكانا من ابرز شيوخـه ، كان له دور كبير في نشر فقه الشافعي في بغداد بعد عودته إليها حتى صار شيخ الشافعية ببغداد إذ ذاك ، ولغزارة علمه وفقهه قصده طلاب العلم ، وكان جهده في التدريس واضحا بعد ان تخرج على يديه كبار فقهاء الشافعية كأبن سريج والإصطخري وأبن خيران وأبي حفص بن الوكيل . ولم تتوقف براعة الإمام الانماطي عند الفقه فحسب بل كان له دراية في علوم الحديث وخير دليل على ذلك ان الإمام ابن خزيمة تتلمذ عليه .توفي الانماطي في شوال سنة ثمان وثمانين ومائتين للهجرة ببغداد . ولقد جاء هذا البحث ليسلط الضوء على هذا الإمام الجليل من خلال دراسة حياته ومن ثم دراسة آراءه الفقهية دراسة مقارنة .https://coism.mosuljournals.com/article_40112_3113e9bf01ad02c89f51ccf46415baa5.pdf Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X51020111228narration in the quranic story the story of noah as amodelالسرد في القصة القرآنية قصة نوح عليه السلام- انموذجاً-427140144ENYousif Sulaiman Al-tahhanJournal Article20111201ABSTRACT
Narration in the Quranic stories belongs to Allah Almighty who narrates the best stories which have the most honorable aim and straight way. Narration has an important basic aim in the Quran i.e. the vision which provides man with doctrines, principles and ideas implied in the poem. This is why the research has chosen the story of Noah (PBUH) as a model for the application of styles of narrations and repetition in the Quran which necessitates special techniques in introducing events and personalities.
The work is divided into an introduction and three sections. The preface specified the concept of narration. Chapter One studies the patterns and levels of narration. Chapter Two discusses the arrangement of narration. Chapter Three deals with the construction of narration.ملخص البحث يعود السرد القصصي في القرآن الكريم لله( سبحانه وتعالى ) فهو الذي يقص أحسن القصص الصادقة التي تحمل أشرف غاية وأكرم مقصد وأقوم طريق إذ يؤدي السرد وظيفة مهمة وغاية رئيسة في القصة القرآنية هي الرؤية التي تقدم للإنسان العقائد والمبادئ والأفكار والعبر التي تنطوي عليها القصة لذا جاء اختيار البحث لدراسة (السرد في القصة القرآنية) باتخاذ قصة نوح أنموذجاً للتطبيق لما تميزت به هذه القصة من أساليب ومستويات سردية بحكم تكرارها لأكثر من مرة في سور القرآن الكريم مما يوجب تقنيات فنية في تقديم الأحداث والشخصيات. قام البحث على مدخل وثلاثة مباحث، تضمن المدخل تحديد مفهوم السرد، وخص المبحث الأول بدراسة (انماط السرد ومستوياته) في حين جاء المبحث الثاني لدراسة (ترتيب السرد وتسريعه)، وخص المبحث الثالث لدراسة (بناء السرد) . اعتمد البحث دراسة تحليلية للسرد القرآني في قصة نوح لبيان قيمته والكشف عن الدلالات التي انطوت عليه، والأبعاد التي ارتكز عليها.https://coism.mosuljournals.com/article_40144_d71d3a042f3d9c764723d5730a5186ab.pdf Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X51020111228the emlriols rights between shariaa and lawحقوق الجنين بين الشريعة والقانون - دراسة مقارنة-7111140165ENAwan Abdulaah AhfaediJournal Article20111201ABSTRACT
The child is the fruit of marriage, and the most important object of life. The taking car of his childhood, and all reglion take care of all chikren. And all declaration of human right of the world.
All civilization took care of the child after Birth for a period of time. This care should take place even before birth for the reasos that the child birth is not the beginning of his real life. But it considered as a first stage of pregnancy, then the real life.
The Islamic have recognized his early time of pregnancy and his rights of the time created in the whom of his mother. There laws recognized the embrio's life and kept certain rights of inferitance and it dose not become a real owner after birth. He well become a legal owner if he live on, he will have certain right, and duties at the same time it should be recognized.ملخص البحثيعد الطفل ثمرة من ثمار الزواج ، وأهم مقاصده ، وأعظم نعم الحياة وزينتها ، فرعايته والعناية بحقوقه ، واجب تحميه الملل والشرائع، والتزام يقع على عاتق كل انسان ، وهي مقررة بالتشريعات والانظمة الوضعية والاعلانات العالمية.فمن المعلوم ان كل الحضارات عنت بتربية الطفل بعد ولادته ، الا ان هذه العناية ينبغي ان تبدأ قبل ولادته ايضا ، لان ولادة الطفل لا تعتبر بداية حياته الحقيقية ، انما تدل على انه انهى مرحلة وجاء الى الحياة الدنيا ، تلك المرحلة التي انهاها هي مرحلة كونه جنينا حيث يتكون فيها الفرد فعلا وتتحدد معالمه الوراثية .من اجل هذا اعترفت الشريعة الاسلامية بحقوقه كاملة ، من قبل تخلقه جنينا ، ومن وقت علوقه في بطن امه ، وقبل انفصاله عنها ، كحقه الاول في الحياة والمحافظة عليه ، فافترضت له حياة تقديرية ، واجازت الوصية والهبة له ، والاحتفاظ بنصيبه في الميراث ، فلا يكون مالكا حقيقيا الا بعد ان يولد حيـا ، اذ شاءت رحمة الله تعالى ان لا يحرم من تلك الحقوق .https://coism.mosuljournals.com/article_40165_43c28b6967f33b14362ceae4ed581843.pdf Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X51020111228translation of famous women for abi AL Hassan Ali AL maliqy sakena bent ah Hussein example ,studying in investigationتراجم شهيرات النساء لأبي الحسن علي المالقي سًكينة بنت الحسين أنموذجا- دراسة وتحقيق-11215540154ENRaed Ameer AbdullahJournal Article20111201ABSTRACT
The research aims to study and edit of the manuscript titled "biographies of Famous Women" of Abu al-Hasan Ali ibn Muhammad Almalgey (d. 605 AH / 1212A.D), and select the biography ( Sakina bint al- Hussein) through the narratives contained in the texts of the manuscript a model. in the fact the Importance lies the manuscript copy of a unique and handwritten by an Andalusian author who studied a number of religious leaders of his period in the eastern westren, and settled in the (Palestine) to be the imam and preacher in Jerusalem, and has no writings, only this manuscript in our handsasweknow.
The study is in three sections: The first section dealt with the study author's life, while the second section included a study of the manuscript, that the third section was the investigation of the text of the manuscript.ملخص البحثيهدف البحث إلى دراسة وتحقيق المخطوطة الموسومة " تراجم شهيرات النساء" لأبي الحسن علي بن محمد المالقي (ت605هـ/1212م) ، واختيار ترجمة سكينة بنت الحسين من خلال الروايات الواردة في نصوص المخطوط انموذجا.تكمن أهميتها في كون المخطوطة نسخة فريدة وبخط يد المؤلف، ولمؤلف أندلسي درس على عدد من مشايخ عصره في المشرق والمغرب، واستقر في المشرق (فلسطين) ليكون إماما وخطيبا في القدس، وكذلك ليس له مؤلف سوى هذه المخطوطة التي بين أيدينا بحسب اطلاعنا.الدراسة تقع في ثلاثة مباحث : تناول المبحث الأول دراسة حياة المؤلف ، في حين تضمن المبحث الثاني دراسة المخطوط ، على أن المبحث الثالث كان في تحقيق نص المخطوط.https://coism.mosuljournals.com/article_40154_bdda9913b7b8c2ec09b3b3d4ea323c95.pdf Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X51020111228the original signals for companionsالإشارات الأصولية عند الصحابة15721440105ENRaafat Loay HussenJournal Article20111201ABSTRACT
The Prophet companions' sayings are important in Islamic legislation . One saying or action by one of the Prophet companion is more important than theories dealt
with in the books. This study mainly deals with some of
these sayings and actions that indicate various aspects of Usul al–Fiqh in extracting legislative rules. This will improve what scholars state that Usul al–Fiqh was dealt with at the companions era.ملخص البحث إنّ ما ورد عن الصحابة الكرام من مرويات له مكانته في التشريع الإسلامي، فربّ قول أو فعل تفرد به أحد الصحابة أعظم من نظريات تتداولها الكتب الاجتهادية، ولذلك جاء هذا البحث ليسلط الضوء على بعض تلك المرويات والآثار التي تشهد باعتمادهم صوراً مختلفة من مباحث علم أصول الفقه في عملية استنباط الأحكام الشرعية، وليثبت ما قرره الأصوليون من أنّ لعلم أصول الفقه نشأة وحضوراً في عصر الصحابة وأن الصحابة هم أصوليون بالفطرة ، كونهم عاصروا التنزيل ، وشهدوا التأويل .https://coism.mosuljournals.com/article_40105_2d64c8c5eca9c3d59f145ff9ea0f2d7a.pdf Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X51020111228the strange problem in the poetry of abi tammam (reading between the old criticisim and view the new criticisimإشكالية الغرابة في شعر أبي تمام (قراءة بين النقد القديم ورؤية النقد الجديد)21627140096ENAhmad Abdalrahman SaleemJournal Article20111201ABSTRACT
Several criticizing subjects in the Arabic heritage are still straining under the intensive shade of confusion which prevents a clear vision of its significance in the eyes of our ancient critics which in return represents a stumbling obstacle on the road of the true nature of the criticized issues and attitudes mentioned in these topics.
The subject of 'The Problematic of Estrange' in the poem of Abi Tammam, is one of these vague topics. Although it has been referred to in many books of criticized heritage but still he used different concepts. Therefore the views of criticism became vary from one to another and from one era to era. Yet the view of one critic differ from one situation to another.
Thus the researcher' sense had the necessity to recognize the nature of these situations and adjust the term of 'Estrange' in its both positive and negative meanings, especially in the views of the critics. This sense was the main motive of my selection of this topic.
This study will investigate the following:
Introduction, Preface, Concept and the Location of Estrange, Estrange meaning by Authors, Estrange of Abi Tammam by ancients, Estrange of Abi Tammam by moderns, and the harvest critic concerning the estrange of the poet.
To erase the confusion and mystification concerning the topic 'Estrange of Abi Tammam' we must reveal the views of the critics who criticized him so as to achieve the goal in order not to offend the poet like Abi TAmmam who became famous by estrange .ملخص البحث مايزال كثير من المواضيع النقدية في الموروث العربي النقدي يرزخ تحت ضباب كثيف من الغموض يحول دون الرؤية الواضحة لمدلوله في نظر نقادنا القدماء؛ الامر الذي يمثل حجر عثرة في سبيل التفهم الحقيقي لطبيعة القضايا والمواقف النقدية التي تتردد فيها تلك المواضيع.وموضوع (اشكالية الغرابة في شعر ابي تمام) احد تلك المواضيع غير الواضحة المعالم ، ومع كثرة تردده في كتب التراث النقدي ، فانه قد استخدم فيها استخدامات متباينة ؛ فاختلفت النظرة اليه من ناقد الى اخر ، ومن عصر الى اخر، بل كانت نظرة الناقد الواحد اليه تختلف من موقف الى موقف اخر.ومن هنا كان احساس الباحث بضرورة التعرف على طبيعة هذه المواقف وضبط مصطلح الغرابة (الايجابية والسلبية) لاسيما في حدود اراء النقاد التي تحسن فيها ،وتقبح فيها ، هذا الاحساس كان الدافع الاساسي في اختياري له موضوعاً للبحث الاتي.يقوم البحث على المباحث الاتية بعد المقدمة ، والتمهيد : مفهوم الغرابة وموقعها ، الغرابة عند البلاغيين ، غرابة ابي تمام في نظر القدماء ، غرابة ابي تمام في نظر المحدثين ، الحصاد النقدي حول غرابة الشاعر ، الخاتمة .ولازاحة ما يكتنف موضوع (غرابة ابي تمام) من غمـوض ولبس ، ينبغي الكشف عن اراء النقاد فيه ، وتحقيق الهدف كي لايظلم شاعر كابي تمام اشتهر بالغريب في شعره.https://coism.mosuljournals.com/article_40096_7765f9e6f5c2b29c0406aa8a65a9a82c.pdf Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X51020111228al-jawf and refecthon and fast breaking in fourth mazhabsالجوف وأثره في الفطر عند المذاهب الأربعة27330340135ENMothana Arif Al-jarrahJournal Article20111201ABSTRACT
THE RESEARCH UNDER THE TITLE AL-JAWF AND ITS ROLE IN FAST-BREAKING IN THE OPINION OF THE FOUR MAZHABS IN CLUDES : INTRODUCTION FOUR FILDS OF IN VESTIGATIONS AND CONCLUSION .
THE INTRODUCTION EXPLAINS THE MEANING OF AL-JAWF LINGNISTICALLY AND TECHNICALLY .
THE FIRST CHAPTER ESTABLISHES THE MEANING OF AL-JAWF AS VIEWED BY THE FOUR MAZHABS .
THE SECOND CHAPTER EXPLAINS THE VIEW OF THE FOUR MAZHABS IN DETERMING AL-JAWF .
WHILE THE THIRD CHAPTER STUDIES THE CONSTRAINTS AND REGNLATIONS ADOBTED BY THE FOUR MAZHABS .
THE LAST ONE TONE HES CONTEM PORARY ISSUSES LIKE THE EFFECT OF INTRAVENOINJECTHONS AND INHALERS ON FAST .
THE LAST CHAPTER ENDS UP WITH CONCLWIONS .ملخص البحث اشتمل البحث الموسوم " الجوف وأثره في الفطر عند المذاهب الأربعة على تمهيد وأربعة مباحث وخاتمة أما التمهيد فأشرت فيه إلى معنى الجوف لغة واصطلاحا . وتضمن المبحث الأول التأصيل الفقهي لمفهوم الجوف في مطلبين : المطلب الأول : أدلة المذاهب الأربعة في إثبات الجوف . المطلب الثاني : إثبات الجوف عند المذاهب الأربعة . وجاء المبحث الثاني ليبين ما يصدق عليه مسمى الجوف عند المذاهب الأربعة. في حين استقرأت في المبحث الثالث الشروط والضوابط التي اعتمدها كل مذهب للقول بالإفطار بوصول عين إلى الجوف . وتناولت في المبحث الرابع أثر اختلاف المذاهب الأربعة في الجوف ، وفي شروطه من خلال مسألتين :الأولى : حكم زرق الإبر في الوريد .الثانية : حكم استخدام بخاخ الربو . وذكرت في خاتمة البحث أبرز النتائج التي توصلت إليها من خلال البحث .https://coism.mosuljournals.com/article_40135_6ffeb8672ccc9a058ab6e8d9a502bc82.pdf Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X51020111228colourful significances and thier nature in the holh quraan ;a linguistic study نماذج من الإستفهام التقريري عند ابن عاشور في كتابه التحرير والتنوير"دراسة تحليلية"30535940174ENAlhan Salah MahdiJournal Article20111201ABSTRACT
Interrogation is a form of expression. It conveys accurate feelings and deep senses, causing in the psyche of the addressee much signals. There is no doubt that Quranic interrogation is an important device which cures human psyche and the situations that human bring live with what it hold of meaning and significances. Therefore, the subject of this research is the studying of samples of reported interrogation in Ibin Aashoor's book "Editing and Enlightenment" analytical study.
The paper is an attempt to state the opinion of Ibin Aashoor about interrogation and comparing his opinion with other imams and explainers. The research includes introduction which involves the definition of interrogation linguistically and terminologically. It also involves the tools of interrogation.
The paper has built on four topics which deal with the deviation of interrogation from its real meaning, clarifying the minor meanings of it and clarifying the denying reported meaning of interrogation. And then, analytical study of reported interrogation affirmed in Ibin Aashoor and the negation of it too. The research includes a conclusion which involves the most important result that the research has reached.ملخص البحث الإستفهام لون من ألوان التعبير،فهو ينقل أدق المشاعر، وأعمق الأحاسيس باعثاً في نفس المخاطب الكثير من الايحاءت ولاشك أن الإستفهام القرآني وسيلة مهمة تعالج النفس الإنسانية، والمواقف التي يمر بها الإنسان، وذلك لما يحمله من معان ودلالات، لذلك جاء موضوع البحث في دراسة "نماذج من الإستفهام التقريري عند ابن عاشور في كتابه التحرير والتنوير "دراسة تحليلية" والبحث محاولة لبيان رأي ابن عاشور في الإستفهام التقريري، ومقارنة رأيه مع أراء بعض الأئمة والمفسرين وقد شمل البحث على مقدمة، وتمهيد جاء فيها تعريف الإستفهام لغة واصطلاحاً،وتضمن أيضا أدوات الإستفهام. وقد قام البحث على أربعة مباحث تناولت فيها خروج الإستفهام عن معناه الحقيقي، وبيان المعاني الثانية المتولدة عنه، وكذلك بيان معنى الإستفهام التقريري الإنكاري ومن ثم دراسة تحليلية عن الإستفهام التقريري المثبت عند ابن عاشور والمنفي أيضا، وشمل البحث خاتمة تضمنت أهم النتائج التي توصل إليها.https://coism.mosuljournals.com/article_40174_aea1036c2995e30d698630b2ee317035.pdf Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X51020111228parliamentary experience of the islamic parties in turkey ,"justice and development party turkish model"التجربة البرلمانية للأحزاب الإسلامية في تركيا "حزب العدالة والتنمية" أنموذجاً36142140126ENManal Mhamad SalahJournal Article20111201ABSTRACT
For many and most important indicators the political raising Islamists in the Muslim world evoked the chance to accept the Islamists in parliamentary compete ,peaceful currency power ,Is the emergence of Islamic parties and their political activity a goal or a tactic .
However , the experience of Turkish parties , particularly Justice and Development party led by Recep Tayyip Erdogan made a model which left its mark on contemporary Islamic movements since the beginning of this century and to date no adversary ,how the evolution of consciousness and Islamic practice in Turkey so successful in pairing between Islamic principles firm and tradition experience of democracy in Turkey . There is no doubt , that Erdogan and his party did not emerge out of nonexistence ,but it is a descendant of a tradition that began to take hold on the political activity of the Islamists in Turkey by helding a parliamentary and constitutional position .It is known , that Necmettin Erbakan ,has established five parties , four of them were banned from engaging in political work ,but he did not consider the exercise of any act outside the common constitutional work in parliamentary life .
On the other hand ,Erdogan has found that the method of his leader Erbakan had reached an impasse and the traditions of the secular Turkish owed to Ataturk's presence closed the door completely in front of Erbakan and his perspective of the political and intellectual .He benefit from this lesson and provided a model eliminated in an intelligent way ,depriving his opponents and foes of the momentum it had enjoyed when they aborted upgrade Erbakan to power . The third issue is the activities and achievements made by Erdogan during his assumption of a number of important positions ,particularly management of Municipality of Istanbul ,led him to direct contact with the Turkish citizen and registered his success as a sincerely clean leader ,making his worries the citizen and community more than ideologies and slogans whether is Islamic or secular . For these reasons Erdogan’s success in sweeping his political rivals and getting a parliamentary majority to enable him to form a ministry in 2002 . This period of his presence in this position witness stabilized the political situation for the first time in contemporary Turkish history ,and Turks felt safely after long series of political upheavals between the right and left .ملخص البحث أثار صعود الإسلاميين السياسي في العالم الإسلامي مؤشرات عديدة أهمها مدى إمكانية تقبل الإسلاميين للمنافسة البرلمانية وتداول السلطة سلميا ، وهل ظهور الأحزاب الإسلامية ونشاطها السياسي هو هدف أم تكتيك؟ . إلا أن التجربة البرلمانية للأحزاب التركية ولاسيما حزب العدالة والتنمية بزعامة رجب طيب اردوغان قدم أنموذجا يمكن أن يترك بصماته الشاخصة على الحركات الإسلامية المعاصرة منذ بداية هذا القرن والى تاريخ ليس بالقريب فكيف تطور الوعي والممارسة الإسلامية في تركيا بحيث نجحت في المزاوجة بين المبادئ الإسلامية الثابتة و تقاليد التجربة الديمقراطية في تركيا، مما لا شك فيه أن اردوغان وحزبه لم ينبثقا من العدم وإنما هو سليل تقاليد بدأت تترسخ حول النشاط السياسي للإسلاميين في تركيا من خلال ارتقائه إلى المناصب البرلمانية والدستورية وعدم الخروج عليها والابتعاد كليا عن مفهوم الانقلابات السياسية و الحكم الفردي ، فمن المعروف أن نجم الدين اربكان قد أسس خمسة أحزاب تعرض أربعة منها للمنع من مزاولة العمل السياسي ولم يفكر بممارسة أي فعل خارج العمل الدستوري الشائع في الحياة البرلمانية . من جانب أخر فان اردوغان وجد بان منهج أستاذه اربكان قد وصل إلى طريق مسدود وان التقاليد التركية العلمانية التي تدين لأتاتورك بوجودها أوصدت الباب كليا أمام اربكان ومنظوره السياسي والفكري ، فأفاد من هذا الدرس وقدم نموذجا شطب فيه هذا المنظور وأعاد صياغته بطريقة ذكية أفقدت خصومه ومناوئيه ذلك الزخم الذي كان يتمتعون به عندما أحبطوا ارتقاء اربكان للسلطة ، أما المسالة الثالثة فهي النشاطات والإنجازات التي قام بها اردوغان أثناء تقلده عدد من المناصب المهمة ولاسيما إدارته بلدية استانبول التي وضعته على تماس مباشر مع المواطن التركي وسجلت نجاحه بوصفه مسوولا مخلصا نظيفا جعل همه المواطن والمجتمع أكثر من الإيديولوجيات والشعارات إسلامية كانت أم علمانية ، لهذه الأسباب نجح اردوغان في اكتساح منافسيه السياسيين والحصول على الأغلبية البرلمانية التي أهلته لتشكيل الوزارة في عام 2002 فكانت فترة وجوده في هذا المنصب من الفترات القليلة في التاريخ التركي المعاصر الذي استقرت فيها الأوضاع السياسية وشعر الأتراك للمرة الأولى بالأمان بعد سلسلة طويلة من التقلبات السياسية بين اليمين واليسار .https://coism.mosuljournals.com/article_40126_40e053a5f4316ed8815ce6bbc766a0ab.pdf Mosul UniversityCollage of Islamic Sciences Magazine1812-125X51020111228sorra AL qamar,clear studyingســورة القمـــر ـ دراســة بيانيــة ـ42346140168ENOmer Ali GhalebJournal Article20111201ABSTRACT
The Glorious Qur'an was and is in endless source for inimitability and eloquence . This unpretentious research tries to tackle some phenomena in this enriched and pure source . The research studies rhetorical phenomena in one of the Suras ( Chapter ) of this Holy Book that is Al – Qamar Sura ( The Moon Chapter ) .
This study is divided in to for rhetorical sections as follows : simile , metaphor , metonymy , and figures of speech . It is to be noted that the selection of these phenomena in this Sura has been achieved from the researcher's point of view as much as he could .
Analytically , the research tackles the most salient aesthetic features of these fhetorical phenomena . The researcher has made use of the references which include : exegeses and the ancient and modern rhetorical studies .
Finally , we ask Allah , exalted in his name , to award us for this work which has been achieved only for him .ملخص البحثما يزال القرآن الكريم معيناً لا ينضب في فصاحته وإعجازه ، ويأتي هذا البحث المتواضع ؛ لينهل من هذا المعين الثر العذب. ومن خلال دراستنا للظواهر البيانية في سورة من سور هذا الكتاب العظيم وهي سورة ( القمر ) . جعلنا هذه الدراسة على أربعة مباحث بيانية هي : التشبيه والاستعارة والكناية والمجاز ، معتمدين على اختيارنا لهذه الظواهر في هذه السورة ما استطعنا إلى ذلك سبيلاً ، ودراستها دراسة بيانية لأبرز سماتها الجمالية ، متنورين بالمصادر والمراجع التي اشتملت على : التفاسير والدراسات البلاغية القديمة والحديثة ، سائلين المولى أن يثيبنا على عملنا هذا الذي نرجو أن يكون خالصاً لوجهه الكريم .https://coism.mosuljournals.com/article_40168_d5971815dc24b2385edd8bec7056b3f3.pdf