@article { author = {Le. Nasser Yosef Abdullah, Asst.}, title = {The purposes of worship in the Holy Quran}, journal = {Collage of Islamic Sciences Magazine}, volume = {7}, number = {14}, pages = {532-569}, year = {2013}, publisher = { Mosul University}, issn = {1812-125X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Praise be to Allah, and peace and blessings be upon the Messenger of Allah, and upon his family and companions and allies. After: The main task that God created human beings is for worship Him alone with no partner. Therefore God imposed on people worship which has its purposes and effects in the reform of the individual and society, in recommending selves and repair hearts. These acts of worship, although it was originally rites devotional purely it should be done whatever human understanding is reduced towards the dimensions of its purposes and effects, which probably got him without feeling it; the knowledge of these purposes make the person who do it feel safe because of its greatness, and the jurisprudence of its effects increased the fruit in the spirit of the perpetrator. As elucidation of these purposes and effects in the Koran; we chose the headline of the research: (The purposes of worship in the Holy Quran) it includes a boot and two themes: First topic: the purposes of worship in the Qur'an relating to the individual. The second topic: the purposes of worship in the Holy of society. Then finale showed the most important findings and recommendations.}, keywords = {The purposes of worship in the Holy Quran}, title_ar = {مقاصد العبادة في القران الكريم}, abstract_ar = {الحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، وعلى آله وصحبه ومن والاه.وبعد: فالمهمة الأساسية التي خلق الله البشر من أجلها هي عبادته وحده لا شريك له ، قال تعالى: { وَمَا خَلَقْتُ الجِنَّ وَالإنسَ إلاَّ لِيَعْبُدُونِ } [ الذاريات : 56] .لذا فقد فرض الله على الناس عبادات لها مقاصدها وآثارها في إصلاح الفرد والمجتمع، وفي تزكية الأنفس وإصلاح القلوب.هذه العبادات وإن كانت في الأصل شعائر تعبدية محضة ، واجبة الأداء مهما قصر إدراك الإنسان لأبعاد مقاصدها وآثارها ، التي ربما حصلت له دونما شعور منه؛ إلا أن العلم بهذه المقاصد يزيد القائم بها اطمئنانا لعظم أمرها، وأن الفقه بآثارها يضاعف من ثمارها في نفس فاعلها.وزيادة في استجلاء تلك المقاصد والآثار في القرآن الكريم ؛ جاء عنوان البحث: (مقاصد العبادة في القرآن الكريم) واشتمل على تمهيد ومبحثين :المبحث الأول: مقاصد العبادة في القرآن المتعلقة بالفرد.المطلب الأول: المقاصد الكلية للعبادة.المطلب الثاني: المقاصد الجزئية للعبادة.المبحث الثاني: مقاصد العبادة في القرآن المتعلقة بالمجتمع.المطلب الأول: أثر الصلاة في المجتمع.المطلب الثاني: أثر الزكاة في المجتمع.المطلب الثالث: أثر الصيام في المجتمع.المطلب الرابع: أثر الحج في المجتمع.ثم خاتمة بينتُ فيها أهم النتائج والتوصيات.}, keywords_ar = {مقاصد العبادة في القران الكريم}, url = {https://coism.mosuljournals.com/article_75691.html}, eprint = {https://coism.mosuljournals.com/article_75691_9390eeba2edbe17a10dab39458f6696c.pdf} }